Dobrogea november 2002

zo 2002/11/24 De reis naar Tulcea

0800 taxi 08:40 Schiphol

1015 boarding

Tarom vliegt kennelijk niet meer op Amsterdam en had plaatsen overgeboekt naar KLM. We vertrekkn op tijd, onderweg wat turbulentie wegens harde wind. Aankomst volgens planning 14:30 EET Bukarest.

In hal staat lange jongen, Daniël (of Danny). De bagage en wij worden in een 18-persoons busje geladen en we gaan op weg naar Tulcea. Om 20:00 komen we aan op de hotelboot. Bagage wordt de boot opgedragen, we mogen dat niet zelf doen. Drankje țuica terwijl kamers verdeeld worden. Heel kleine kamertjes voor 2 bedden. Verwarmings radiator in slaapkamertje staat veel te hoog. Dus uitzetten en raam open.

Bij diner 2 muzikanten, accordeon en een fluitist, schalmei, doedelzak, fluit, occarino, taragot. Fraai. Ik noem dat enkele van die deunen ik zelf ook op accordeon in een orkestje gespeeld heb, en moet dat dan maar demonstreren. Ik kan er niet veel meer van (Hora Ploïstenilor) maar het is wel duidelijk dat ik het eerder gedaan heb.

ma 2002/11/25 Ganzen en jagers en veel bewolking

wolkenlaag 8C weinig wind

0715 ontbijt

Die knop op de slaapkamer verwarmingsradiator blijkt luxe te zijn. Slechts de helft heeft die luxe, de andere helft zit met oude onregelbare radiators en hebben het vannacht warm gehad.

0800 weg

Daniël was al om 06:30 vertrokken voor verkennen. We worden begeleid door Eugène, de vader van Daniël. In het veld zien we een jager met leger plastic lokganzen. De echte ganzen (kol- en roodhals-) zijn erg onrustig. We zien ook jager uit auto stappen en recht naar ganzen lopen. Idioot.

Volgens Eugène wordt de meeste verstoring veroorzaakt door dat soort jagers. Het zijn vaak "nieuwe rijken" of buitenlanders (Italianen) die de sport der welgestelden gaan beoefenen. Ze kunnen geld neertellen om hier te gaan schieten, maar hebben geen kennis van de vogels of de jacht.

Verder vandaag watervogels. Oude verlaten visvijfers brengen zilverreiger en baardmannetjes.

1700 terug.

De oude verwarmingsradiatoren zijn nu ook voorzien van een regelknop. Snel werk, hulde.

Na eten eerste lijstsessie.

di 2002/11/26 Ganzen, spechten en rouwmees

spiegelei ipv omelette, verder identiek, het weer ook.

Rijden vandaag naar zuiden. Eugène en Daniël bedrijven actief natuurbeschermings propaganda in Roemenie. En vandaag rijdt een meisje met Daniël mee. Zij wordt ingewijd in vogelkijken. Eerst langs Babadag voor spechten (middelste en kleine) en rouwmees. Eugène heeft CD speler (MP3 machine), middelste bonte specht komt verontwaardigd aanvliegen. Rouwmees lukt niet. Daniël meldt roodhalsganzen over de gsm. We rijden ruim een half uur voor we bij hen zijn. Laatste stuk over een echt oude landweg met erg veel gaten, onvervalst Roemeens communistische kwaliteit. Als we bij Daniël komen zijn de ganzen inmiddels wat verder weggewandeld, maar nog best te zien. Helaas blijft het grauw weer en staat er een ijzige wind. We blijven daar ruim een uur kijken, en eten de lunch daar ook. De stagiaire van Daniël kijkt wel door de telescoop, en heeft ook zelf een kijker, maar ik hoor haar nauwelijks anders dan Roemeens praten.
Daniël en Eugène hebben kennelijk een talenknobbel. Ze kennen de vogelnamen in het Engels en vaak ook Duits. En ze kennen meer Nederlandse vogelnamen dan de gemiddelde Nederlandse stadsbewoner. Je hoeft een vogel maar een of twee keer bij de Nederlandse naam te noemen of ze kennen die naam.

's Middags gaan we stuk over de weg lopen terwijl de bus ons af en toe volgt of vooruit rijdt. Dan zien we weer de middelste bonte specht in een tuin langs de weg, en een eindje verder in een verwaarloosde boomgaard (peren, amandelen?) dan eindelijk die rouwmees. En de grijze specht. Ook nog zwarte specht.

We besluiten de middag een kilometer of wat verder bij een oud kasteel in restauratie op een heuveltop om over het landschap uit te kijken. Maar het gaat al schemeren, en het is heiig, en verrekt ijzige wind maakt het koud.
Vandaag geen foto's gemaakt.

wo 2002/11/27 De delta in

gewone tijd op. Vandaag gebakken kaasplakjes bij ontbijt.

Er was ons gisteren aangeraden om ons degelijk tegen de kou te kleden, en nu weer. Vertrekken 08:00 op kleine bootje. Edo voelt zich niet goed en gaat niet mee. Stoelen zijn overgeplaatst op dek, nogal vol.

We varen naar het oosten de Donau arm af en slaan dan af naar het noorden het verbindingskanaal in. Er drijft zo'n kleurig olievliesje op het water. Eugène zegt dat waarschijnlijk ergens op de Donau een schip (illegaal) de tanks heeft gespoeld.

We zien aalscholvers en dwergaalscholvers en zilverreigers en kleine zilverreigers. Vandaag ook weer de grijze specht en grote en kleine bonte speeht, en zwarte specht. En een vlaamse gaai. Zeearenden op afstand in bomen, en af en toe vliegend. Kiekendief (bl. & br.), sperwer. Ook bastaardarend en schreeuwarend (?). En staartmezen, koolmezen, goudhaantjes.

We varen door kleine kreekjes, hier is het water helder (in grotere takken van Donau was het troebel, wat niet wil zeggen dat het vervuild was). De kou valt mee, er is geen wind, 8/8 altostratus, best mooi weer.

Twee keer steken we door een dijkdoorbraak. En dan Lacul Fortuna. Daar krooneenden (200), meerkoeten (veel), knobbelzwanen, roodhalsfuut, dodaars, tafeleend. En zeearenden rondom op boompjes. Zo af en toe vliegt zo'n zeearend weg. Eentje komt onze kant op en demonstreert jachtduiken op meerkoeten, maar vangt niets. De meerkoeten zijn heel dicht bij elkaar gezwommen. Wij varen naar de zeearenden toe en kunnen soms heel dichtbij komen voordat ze weg vliegen. Echt heel mooi zeearenden gezien, maar het is wel arendje pesten.

We varen door klein kreekje en 1.5m rechts van ons valt een jonge kwak uit een boom en vliegt weg, twee bomen verder zien we zo'n jonge kwak door de takken klimmen, ook vlak bij. Dat heb ik nog nooit eerder gezien. In totaal zien we zo'n 7 of 8 kwakken. Allemaal jong.

De hotelboot ligt aangemeerd bij centrum van menselijke activiteit, Maliuc. We stappen over, en de warme wijn staat al weer klaar. Lunch, uitgebreid, terwijl we gesleept worden. Na eten op dek rondkijken. Pelikanen (4) heel ver (3km).

Dan weer aanleggen buiten dorpjes, Grindul Stipoc. Alweer eten. Na het diner en lijsten horen we in het donker nog een kerkuil. Eerst maar twee mensen, er gaan steeds meer mensen horen. Tenslotte even gezien in lichtbundel zaklamp. Het is hier echt donker, jammer dat er bewolking is, zou een mooie sterrenhemel zijn.

do 2002/11/28 Ganzen in de zon, terug naar Tulcea

0715 ontbijt.

Eugène heeft al troepen ganzen (een enkele roodhals) gezien. Proberen we straks heen te lopen.

Na ontbijt in bootje naar kant, is makkelijker dan loopplank, en wandelen over dijk door 'Dutch land' richting ganzen. Het wordt mooi weer. De 2 roodhalsganzen tussen de kolganzen staan mooi in het zonnetje. Dan terug naar luxe boot, koffie.

We splitsen, paar mensen gaan op grote luxe boot varen. Dat heeft het voordeel dat je hoog zit en de ruimte hebt om een telscoop op te zetten (en geen motortrilling, want wordt gesleept), en je kunt af en toe naar binnen de warmte in. Maar je komt niet in de kleine kreekjes. De meesten gaan met kleine boot.

Eerst even kijken bij gebouwen naar kerkuil. Zien wel steenuil en braakbal van kerkuil (met rode tandjes van bosspitsmuis). En grote groene kikker zit in zonnetje in water, ringslang ligt tussen stenen op zuidflank van dijk te zonnen.

En dan de kreekjes in.

Zien veel (zo'n 15) zeearenden, sommige van heel dichtbij. Heel mooi. Aalscholvers die te drogen staan. En drie zwarte ibissen!!! Bastaardarend. En grijskopspechten. Zwarte spechten.
Dan ontmoeten we de hotelboot en stappen weer aan boord. De warme wijn staat al weer klaar. Degenen die op de slaapboot zijn gebleven hebben inderdaad kunnen genieten van het voordeel van een hoger standpunt om over het landschap uit te kijken, en de mogelijkheid om de telescoop te gebruiken.
Er loopt zo'n huis hondje wel 10 minuten met de boot op. Eugène vertelt dat hoewel die riethuisjes soms maar eens in de 2 weken bezocht worden, de honden er wel permanent zijn. Moeten zelf maar aan de kost zien te komen. Lukt wel, maar is eenzaam. Hij vindt dat schandelijk en poogt die gewoonte aan de kaak te stellen, ingezonden brieven en zo.
Als we Tulcea naderen zien we de roeken weer overkomen,
500 000 of zo.
Dan om 17:00 moeizaam aanleggen.
We gaan even in stad kijken. Het warenhuis heeft enkele pop- en house CD's. En ook 2 gitaren, 2 mandolinen, wat fluiten en trommelstokken.We gaan maar naar huis voor een borrel, dat is veel leuker.

vr 2002/11/29 Naar het zuiden, kalander leeuweriken

0600 op, 06:30 ontbijt
horen steenuil voor het ontbijt.
0715 vertrek

De roeken zijn er nog niet, we zien ze een uur later. Vlak bij Constantza zwartkopmeeuwen achter ploeg. Iedereen is nu weer wakker. Na Constantza rijden we het veld in, vuilnisbelt buiten de stad. Er zijn ook weer militairen die zich afvragen wat wij hier doen. Eugène en Daniël hadden ons een onvervalste slechte weg van echte Roemeense kwaliteit beloofd. Die weg bij Poplu was maar goedkope namaak, zeiden ze. Het blijkt een onverharde zandweg, en omdat het droog weer was en is, is het perfect. Met regenweer zal het wel anders zijn. Bij zout en zoet (brak) meertje zien we de witkopeenden. Ook nieuw waren de kalander- en kortteenleeuwerik. Het is nu heel mooi weer geworden, warm zelfs. Vliegen worden actief, en Taurische hagedissen. Ook hier de dwergmeeuw. En verder zaten er bergeenden, en roodhalsfuut Zwarte roodstaart

za 2002/11/30 Nog eens roodhalsganzen, wandeling dorp

0715 ontbijt, tijdens ontbijt komen de roeken weer over.
Dirk en Mien blijven in Tulcea en gaan de stad bekijken. We hopen dat de lage cumulus bewolking zal breken. We gaan de plekken van de eerste dag af. Zien onrustige ganzen. Ze zijn duidelijk ernstig verstoord, waarschijnlijk jagers. We gaan verschillende plasjes af maar zien slechts kleine groepjes die enorm schichtig zijn. We lunchen in een bosje in en rond een dalletje.

Dan gaan we wat cultuur doen en lopen door dorpje vlak bij Poplu (Sarinasuf, oude kozakken, gift van Catharina). Maar de straat is onverhard, het lijkt ontzettend veel op dorpje waar we op de reis 8 (9) jaar geleden doorheen liepen, maar als het hetzelfde dorp is ziet het er nu veel welvarender uit. Er zijn 2 pensions, 1 hotel en 1 motel. En televisie schotels, en de kindertjes hebben goede kleren aan. Er is een café waar een pilsje wordt gedronken.
We rijden nog wat rond op zoek naar roodhalsganzen. Bij meertje zien we wat troepjes, vliegen weg. Edo en de meesten van ons gaan eindje om het plasje lopen, benen strekken. Eugène, Ben, Nicolien en ik blijven bij busje telescoop gebruiken. Ganzen keren terug. Zien slechtvalk.
's Avonds vast inpakken.
Dirk en Mien zijn o.a. in het Donau museum geweest dat speciaal voor hen is geopend, is op zaterdag eigenlijk gesloten. Champagne bij feestmaal, collecteren voor fooi. Toespraakjes. Eugène deelt mooie platen uit.

zo 2002/12/01 Weer terug

0715 ontbijt.
Er staat harde wind, boot schommelt beetje. wijn en bier betalen. handen schudden en weg wezen. Het regent beetje.
Stop voor koffie, inderdaad harde wind beetje regen en stervens koud. Sanitaire stop 1130, het regent nu echt en het is nog steeds koud. Tijd om naar huis te gaan.
1315 vliegveld. Het is ook hier hardstikke koud. Afscheid van Daniël en chauffeur, en ook Ben blijft nog even in Bucaresti.
Dat was het dan. Rest nog vlieg- en treinreis.

De gidsen

Foto's Johan Giglot

Created by Rudi van Houten on Friday, 22 October 2004.