Gallocanta december 2006

Tekst Rudi van Houten
Foto's Nicolien Drost en Rudi van Houten

2006/12/01 vr heenreis

We vertrekken van huis met de bus van 08:37 naar station Driebergwn-Zeist. Treinreis naar Schiphol zonder problemen, we zijn ruim op tijd. Net als ieder ander overigens. Inchecken als groep, en dan wachten met kop koffie. Dan wachten bij boardingstation. Opstijgen om 12:45 ipv 12:15. Lunch in vliegtuig moet gekocht worden, dure broodjes met iets te drinken. Was verleden jaar ook, dat was ik al vergeten. Landen dus half uur later dan planning aangaf om 14:45.

Het duurt nogal voor de bagage er is. De autohuur formaliteiten gaan wat vlotter dan vorig jaar. Om 16:00 hebben we de bagage in het busje geladen en gaan we op weg. Een korte (20m) stop om wat te drinken. Op de vlaktes zien we een heleboel windmolens, dia kan ik me niet herinneren van vorig jaar. We rijden, heel stuk in donker. Het landschap van Arragon en Zarragossa zullen we morgen pas zien. Aankomst hotel Allucant om 19:15.

Nicolien en ik worden herkend van vorig jaar. Omdat de kamer naast de bibliotheek een 2-persoonsbed heeft krijgen wij dat, is hetzelfde als vorig jaar. De andere 2-persoonskamer heeft aparte bedden, dat is een belangrijker overweging dan de aanwezigheid van een eigen badkamer.

Litsan, de hotelbaas, meldt bij de introductie in de bibliotheek dat er maar 12000 kranen zijn. De grote aantallen zittwn nog in Frankrijk. Ach, 12000 of 30000, allebei veel. Ook had hij een schuilhut gereserveerd voor ons waarvoor apart betaald is. Dat blijkt een misverstand, die schuilhut is speciaal voor fotografen, in het fourageergebied, aanwezig zijn om 06:00 voordat de kranen er zijn, en je mag pas weg om 18:00 als de kranen weer weg zijn. Overdag mag je je er niet uit want dat verstoort de kranen. De kosten waren slechts 12 euro, dus dat is niet zo'n ramp, en sommigen van ons aarzelen of ze het misschien toch gaan doen.

Diner is om 20:30.

2006/12/02 za rond het meer

Om 07:00 allemaal buiten om naar de 1ste schuilhur te lopen. Het is redelijk warm (+10°C) 7/8 cum, vrijwel windstil. Wachten in het donker. Horen waterral vlakbij, wilde eenden, kuifleeuwerik (of thecla) en natuurlijk de kranen vlakbij en veraf in het meer. Na half uurtje komen de kranen los. Enkele honderden vlak langs ons, enkele duizenden verder weg. Het is al wat lichter maar nog erg schemerig, eigenlijk nog veel te donker om foto's te maken. In een kwartiertje is het voorbij.

Het is tijd om te gaan ontbijten, maar het is moeilijk om weg te gaan met allerlei leuke zangertjes als grauwe gors en vinken. Nu het wat lichter is kunnen we mooi de Ermita aan de overkant van het water in het ochtendlicht zien.

Vlak bij het dorp tussen de varkensstallen duikt een sperwer op een mus en knalt in het gewarrel met een klap tegen de stalen staldeur. Het geeft een indrukwekkende dreun en zij vliegt zo te zien wat groggy weg, zonder mus. Zo'n grote stalen deur met een holle ruimte er achter klinkt natuurlijk erg indrukwekkend, de klap zal vermoedelijk wel meevallen.

Ontbijt met stukjes geroosterd stokbrood en boter en jam, en muffins, vruchtensap (3 keuzes), koffie en warme chocolade.

Na ontbijt rijden we met vele stops met de klok mee rond het meer, dat nog droger is dan verleden jaar. Overal staan groepjes kranen in het veld, en kleine vogeltjes in de boompjes, grauwe gors, kneu, putter, vink, rotsmus, kuifleeuwerik (geen thecla leeuwerik).

Er is nu wind, ZW3. We kopen kaarten bij informatiecentrum (ook Carmina herkent ons, maar ze is druk bezig met een groep bezoekers). Dan gaan we zoeken naar grote trappen. Dat is rondrijden over weggetjes in de vlakte, met wat vuilnishopen. Helaas nada, wel wat gieren.

Dan rijden we weer naar de akkers waar de kranen op het veld staan. Twee alpenkraaien willen ergens gaan zitten maar worden dan tot drie keer toe verjaagd door zwarte.kraaien. We besluiten om niet de kranen te verstoren door er tussedoor te rijden. Dus terug naar de asfaltweg en een eind verder pas rechtsaf een landweggetje in. Daar is ook een ermita, het wemelt hier van die gebouwtjes. Er is ook een groep zwarte spreeuwen die mooi in de draden zit. Deze route is een ruime bocht om de kranen heen. Om 17:30 naderen we de ermita.

We stoppen op het weggetje richting ermita bij een groep boompjes waar een rode patrijs zat. Er vliegt een bruine en een blauwe kiekendief. We blijven hier wachten op de kranen slaaptrek maar om 18:15 zijn ze nog niet langs gekomen en is het donker. We rijden door langs de ermita waar enkele andere kraanvogeltoeristen ook maar instappen op weg naar het hotel. Als we daar uitstappen horen we de kranen aankomen. Het klinkt prachtig maar er is niets te zien.

2006/12/03 zo Blancas steppen

07:15 met de bus naar de ermita. Er is nog niemand, we horen de kraanvogels in het meer verdwr weg en steenuiltjes vlak bij. Er komen nog meer auto's aan maar die rijden wat door, wij tenslotte ook want de kranen zitten wel erg ver weg. Als ze dan wegvliegen gaan ze links en rechts van ons af, in 10 minuten zijn ze voorbij.

Ontbijt in een verwarmde ruimte is toch wel aangenaam. De geroosterde stokbroodstukjes smaken prima, al zijn ze over van het diner. Vandaag hebben we geen lunchpakket uitgekozen, we laten ons verrassen. We hebben besloten vandaag, op een zondag, niet naar de toeristische plek bij de Alto Tajo te gaan maar naar de steppen bij Blanca.

We rijden weg en zien overal vogeltjes in de boompjes die hier nog tussen de akkers staan. En sommige van de boompjes zijn duidelijk boomgaarden, amandelen? Er zijn eurokanaries, en grauwe gorzen en puttertjes en kneutjes en kuifleeuweriken en thecla leeuweriken. In ???? zijn er wegwerkzaamheden, al wordt er zondag niet gewerkt. We raken verdwaald in de stad. Er is niet veel verkeer behalve schapen. We moeten de weg vragen, en hoewel we maar een paar woorden Spaans verstaan is het genoeg en raken we weer op de goede weg. We zien een steenuiltje op een steenblok vlak bij de weg, maar hij blijft niet lang zitten als we stoppen om te kijken en foto's te maken. Er komen blauwe plekken in lucht, zon over land. Overal groepjes kranen. het is nu echt mooi weer.

Bij Blanca woont zo te zien een kunstzinnige lasser met humor. We zien een metalen windwijzer, geen haan maar een varken met een spiraalveer als krulstaart. En wat verder een fraaie constructie waar ik niets in herken maar die wel de aandacht trekt (als je het inklapt heb je een auto zei Els).

Omdat we zo vaak stoppen om naar vogeltjes te kijken komen we pqs om 12:15 op de steppen. Eerst even wat lunch kauwen. Een aangename verrassing is de ommelet op het stokbrood (we hadden het al geroken). En dan gaan we wandelen. De zon is lekker warm, de wind is koud. We zien de zwartbuikzandhoenders, hadden ze onderweg ook al gezien. En veel leeuweriken, maar niet de duponts leeuwerik.

Verleden jaar gingen we schuilen tegen de ijzige wind achter een schuurtje dat een waterput bleek te bevatten. Het is nu niet zo koud en we wandelen zo'n honderd meter door naar de ruïne die misschien een boerderij is geweest. Het ziet er uit als een plek voor een picnic of barbecue. Ook wij maken het ons hier gemakkelijk uit de wind en in de zon met allerlei leeuweriken om ons heen. Een stroom van gieren vliegt tegen wind in. Echt actief vliegen (slagvlucht), waarschijnlijk terug na zweven. In de loop van de middag komen we op zo'n vijftig gieren.

Bij het terugwandelen zien we het regenfront voor vannacht al aankomen. We rijden met het busje niet terug maar volgen de weg, Nicolien en ik verzekeren André uit ervaring van verleden jaar dat het doorloopt. We rijden door een merkwaardig landschap, de weg lijkt voornamelijk bedoeld voor het afvoeren van het plaatselijk produkt van de steengroeven. Erg woestijnachtig met de steenhopen. En dan weer de vlaktes met begroeiïng, en die kleine akkertjes er tussen. Misschien dat een tekenaar of schilder het kan vastleggen, ik weet niet hoe ik dit kan fotograferen. Bij het dorpje aan het eind van de steengroeveweg zien we wat gieren op een schuurdak zitten, als waren het duiven. Maar ze vliegen weg voordat we het goed kunnen fotograferen, door de autoruit heen.

2006/12/04 ma Alto Tajo

07:15 met busje naar verste hut. Veel bewolking, weinig wind. Kranen wrg rustig. Toen ik vannacht om 03:00 even naar WC ging hoorde ik ze ook niet, eerdere nachten waren ze best lawaaierig. Natuurlijk zien we eerst de grote groepen in andere richtingen vertrekken, maar dan komen er ook ebkele mooie groepen over ons heen. Omdat we echt tegen de hut staan en de witte (min of meer) bus achter het hutje verstopt hebben zien ze ons betrekkelijk laat en zien we ze mooi dichtbij. Duidelijk is te zien dat ze echt uitwijken als ze ons ontdekken. Toch merkwaardig dat ze zo schuw zijn, nergens in Europa mag er op ze gejaagd worden.

Bij terugrijden zien we het wolkendek al wegdrijven en na ontbijt rijden we met zonlicht over een mooi weggetje door prachtig landschap met boompjes in het veld. Dat leek André mooier dan langs de grotere weg, en dat is ook zo. Rotsmussen op de draden, ook klapeksters. Vlak bij Molina komen we weer op de grote weg. Rond het kasteel zweven de gieren en een rode wouw zoals het hoort.

We rijden het toeristische weggetje langs de Alto Tajo in en stoppen bij de eerste picknickplaats waar we wat kuieren, en André ziet een grote gele kwikstaart in het riviertje. Even later zien Nicolien en André en Martin een waterspreeuw, nee twee waterspreeuwen die stroomopwaarts en stroomafwaarts wegvliegen. Later ziet Aart nog een waterspreeuw.

We wandelen af en toe wat in dit schitterende landschap. We eten onze lunch in een zandige stroomvlakte waar we wat sporen zien. Verleden jaar liepen we hier met paraplu's, nu kunnen we geriefelijk op de grond zitten.

De grote gele kwikstaart en de waterspreeuwen in het begin, en later de roepjes van mezen (kool, pimpel en zwarte) en de gieren hoog in de lucht zijn vrijwel de enige vogelwaarneminge. Tot we een juveniele aalscholver zien in het smalle stroompje van de Tajo. En later bij dw brug van San Pedro nog een adult exemplaar. Als we wegrijden ziejn we nog een vlucht van 8 aalscholvers. André is zeer verwonderd over hun aanwezigheid hier in het binnenland met kleine riviertjes.

We rijden naar Allucant en aanschouwen de slaaptrek vanaf het hotel. Niet veel te zien tegen de donkere wolken en we horen ook niet zo veel. Vanavond blijkt Boelie zich bewust van de goedheiligman uit Spanje. Hij trakteert op kruidnootjes, maar we zien af van strooien.

2006/12/05 di El Planeron

07:15 naar de hut. Vanochtend zijn we op verzoek van Litsan ook gids voor twee andere (Spaanse) gasten. Mooie lucht en mooi licht. Kranen vertrekken iets vroeger. Helaas deze keer niet zo dichtbij maar het blijft mooi. Terug bij hotel zien we een flamingo in het meer. Dat soort onverwachte waarnemingen is toch aardig. De zonsopgamg zorgt voor prachtig rood licht wat fraaie beelden geeft met de zwarte spreeuwen op het dak. En met onze eigen schaduwen op de muur aan de overkant.

We rijden langs Darocca naar Belchita. Die stad is in de burgeroorlog plat gebonbambardeerd. De nieuwe stad is naast de ruïnes gebouwd die zijn blijven staan als monument. Franco noet er trots op zijn geweest, hij had ruim 40 jaar om het op te ruimen.

Wij zoeken in de ruïnes naar blauwe rotslijster. Geen succes. We vinden het hier naargeestig, we gaan lunchen op de steppen. Ik zou niet in de nieuwe stad naast die ruïnes willen wonen.

Mooir steppen, roodborsttapuit, witte kwikstaart, thecla leeuwerik, geen dupoonts. Bruine kiekendief wandelt langs poeltje water. Het is warm, ik loop in T-shirt. Thermometer in auto wijst 20°C. Bij een ander poeltje dat nu vrijwel uitgedroogd is staat een mooie nieuwe waarnemingshut. In de modder staan veel hoefsporen wat wel zwijntjes lijken, maar het zullen toch schapen geweest zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er hier op de vlakte zwijntjes zouden lopen. De schapen zijn er wel, we horen de belltjes en de hond en na een poosje zien we de kudde met herder en hond over een hellinkje verschijnen.

We rijden nog wat over de weggetjes door de vlakte en zien rode patrijsjes langs de weg wandelen. Wat hoger op de vlakte zien we weer de windmolenparken.

Op de terugweg trekken we in Fuendetodos een uurtje uit voor een bezoek aan het Goya museum en zijn geboortehuis. In het museum hangen alleen etsen, geen doeken. Niet slim van me om dure schilderijen te verwachten in zo'n klein museum. De meeste etsen vind ik niet vrolijk stemmen, beelden van oorlog en inquisitie en prostitutie en hekserij. Zijn weergave van stierengevechten doet mij vermoeden dat hij daar niet van hield (zie op Wikipedia).

2006/12/06 wo La Piedra

volgens het weerbericht zou het deze nacht regenen. En inderdaad regent het om 07:15 nog wteeds. En het is koud, 4°C, dat is 15° kouder dan gisteren op El Planeron. Alleen Nicolien en Aart brengen het op naar de eerste hut te wandelen. Het wordt beloond, ze zien heel mooi de kranen laag tegen de wind zwoegen.

Tijdens ontbijt zien we de wolken breken en het wordt mooi weer. Maar het blijft koud en er staat een harde koude wind. We rijden richting Nuevalos met veel stops, eerst voor de kraanvogels, later voor de kleinere vogeltjes. Zien heel mooi rotsmussen, later roodborsttapuiten bij plasje waar wilde eenden in zwemmen. Maar de blauwe rotslijster wil maar niet lukken.

Bij Nuevalos zien we in het stuwmeer meerkoeten en oeverlopers, een dodaarsje en een bergeend.

Prachtige wandeling in kloof langs de rivier de Piedra. Het landschap is schitterend en we zien vale gieren, zanglijsters, staartmezen. Maar geen waterspreeuwen, hoewel ik denk er een gehoord te hebben, maar niet zeker. Aan het begin is nog een kleine stroomvlakte met vruchtboompjes en naar boven kijkend zie je de rand van het stadje Nuevalos dat daar een mooi uitzicht heeft over de kloof.

André als chauffeur loopt door kloof terug en wij luxe reizigers lopen door naar het klooster waar André met busje heen rijdt.

We kiezen een mooie auto route terug, en dat loopt goed af. De kaart gaf geen zekerheid of de route wel doorliep. We doen nog wat pogingen om kraanvogelforo's te maken. Zien heel mooi smelleke met prooi in akker.

Terug nij hotel kijken Nicolien en ik nog even naar slaaptrek tegenover Allucant. Feestdagen hier, erg druk met schreeuwende kindertjes en omroepinstallatie in dorp. We trekken ons terug in de rust van de bibliotheek.

2006/12/07 do rondrijden

07:15 buiten, koud, ijs op de autoruiten.

Niet zoveel kranen meer zo te zien. Maar prachtige roze luchten, echte kitsch. Twee varkentjes? kiekendieven.

Na het ontbijt willen we T-shirts en andere souvenirs kopen in het hotelwinkeltje. Litsan had aangegeven dat dit de meest geschikte tijd zou zijn. Maar hij is het vergeten en moet uit bed gehaald worden. Gaat toch nog redelijk snel, mooie T-shirts.

Els heeft veel hinder van droge blafhoest, dus gaan we op zoek naar een apotheek. Op aanwijzingen van Litsan stoppen we in Used (?) waar we braaf 5 minuten voor de deur blijven wachten waar op staat dat ze om 10:00 open gaan. De deur was open. Maar het wachten is niet storend, het is best een leuk stadje om even rond te kijken op een stille ochtend. Al is het licht wat grauw.

Eerste stop boven op heuvel, wind is erg koud. Tweede stop wat lager beschut (akkertje in dalletje), kuifthecla's en eurokanaries. Het begint zachtjes te regenen. Bij instappen nog 2 prov.grasmussen. En in een door bramen overgroeide wijnstok enkele trosjes heerlijk zoete overrijpe druiven (trockenbeereauslese). De grijze gors blijkt toch een cyrlgors. Twee blauwe rotslijsters, jawel.

Het regent nu echt. We proberen een chique hotel-restaurant voor een warme kop soep of koffie. Maar het stinkt er naar riool, en de bar is rokerig. We eten ons stokbrood in de bus.

Daarna naar Belmonte om te proberen op de hoogvlakte te komen. Maar we constateren dat het weggetje na de regenbui niet te berijden is. Verleden jaar zonder regen durfden we het ook niet. We wandelen een eindje naar boven wat al slipperig gaat. We verzamelen gele modder op de schoenen.

Het is weer droog, de vogeltjes komen weer voor de dag, kneu, eurokanarie, groenling, cyrlgors, spreeuw... Veel gekwetter. Bij de Jiloca voorbij Daroca zien en horen we nog een grote gele kwikstaart.

Om 18:00 terug bij Allucant horen we een heleboel kraanvogels. We zien er ook binnenkomen. Het lijken er beduidend meer dan vanmorgen, kan ook wel met die noordenwind.

Na het diner vraagt Litsan ons in de bibliotheek te komen waar hij eerst iedereen een drankje inschenkt en ons dan een presentje geeft. Een kaartje, een kalenderkaartje en een T-shirt van hotel Allucant (een ander dan vorig jaar). Het drankje is smakelijk en we vragen wat het is. Dat blijkt iets zelfgebrouwens te zijn: endrines (bosbessen o.i.d.) op alcohol met anijs (pernod/ricard o.i.d.) en een paar koffiebonen een half jaar laten trekken,

2006/12/08 vr terug

07:15 zonder Els em Boelie naar verste hut. Er zijn inderdaad genoeg kranen.

Ontbijt, inpakken, on 09:45 op weg. In regenbui en zon, prachtige regenboog. We nemen weer mooie route naar Molina. Tanken en een afscheidsfoto maken van jet kasteel). M/p>

Dan de autoweg richting Madrid. We slaan een mooi klein weggetje in naar een dorpje in prachtig dalletje voor de lunch. Echter het gehele dorp is met een opknapbeurt bezig. Drie mannen planten een nieuw verkeersbord, vele mannen struinen door de oevervegetatie van het riviertje, er wordt met motorzagen aan de bomen gewerkt en de vrouwen staan met kinderwagens op het bruggetje te kijken. Het lijkt eigenlijk best gezellig, maar geen rustige plek om ons stokbrood op te kouwen. We rijden weer naar de snelweg waar we prompt een arend zien, waarschijnlijk steenarend. Maar we kunnen uiteraard niet stoppen, het lukt wel om snel terug te rijden maar de arend is al weg.

We lunchen op ander rustig plekje, en dan naar Madrid. We komen probleemloos bij autoverhuur om de bus in te levren. Inchecken, veiligheidscontrole, en dan wachten.

16:30 boven de wolken.

Dalen om 18:10 boven Amsterdam via een hobbelweggetje voor vliegtuigen (regenbui). We staan om 18:30 aan de slurf, bagage is er om 19:10.